
Česká pošta vydala nové poštovní známky s portrétem Miloše Zemana
Česká pošta dnes uvedla na trh novou poštovní známku s portrétem prezidenta Miloše Zemana. Jedná se o výrobek ze stejné rytiny jako před pěti lety, tentokrát ale v jiných barvách. Hodnota známky je označena písmenem „A“, což představuje 19 korun za kus dle aktuálního ceníku. Cena známky s vyobrazením Miloše Zemana se tak od roku 2013 zvýšila o 9 korun.
Poštovní tiskárna cenin vytiskla známku v nákladu pět miliónů kusů. Ve startovací fázi tištění původní známky vyšlo asi 10 miliónů kusů, později byly dotištěny další 3 miliony. V tehdejší zprávě mluvčího pošty Matyáše Vitíka stálo, že došlo k rozprodání velké většiny známek z původní emise, a je na každé pobočce, jak velké zásoby cenin si udržuje.
Za zrodem rytiny stojí Miloš Ondráček. Na známce jsou národní barvy – modrá, červená a bílá a vyznačený rok 2018. Pro její výrobu byl použit rotační ocelotisk v kombinaci s hlubotiskem, který je považován za nejkvalitnější a současně nejnáročnější techniku. Hlavním cílem bylo známku zabezpečit proti případnému padělání. Jedinou možnou nevýhodou je fakt, že není samolepicí. Vitík konstatoval, že „byť bychom mohli nechat prezidentskou známku vytisknout na samolepicí papír ofsetem, chtěli jsme zachovat tradici, kdy již od doby prezidenta Tomáše G. Masaryka byly známky tisknuty tímto způsobem.“
Česká republika patří ve světě k menšině států, která na svých poštovních známkách zobrazují dosud žijící prezidenty. Pošta známky s hlavami státu vydává již od roku 1920, kdy vyšla oficiálně první známka s vyobrazením tehdejšího prezidenta T.G.M.
Zatímco známek s portrétem bývalého prezidenta Václava Klause pošta vydala na 94 milionů, u Václava Havla se počet vyšplhal na neuvěřitelných 260 milionů. Vzhledem k tomu, že v letošním roce v březnu Zeman oficiálně zahájil své druhé funkční období, začaly se tisknout nové známky s jeho podobiznou.
Poštovní tiskárna cenin za loňský rok vyrobila a zákazníkům dodala více než 88 miliónů poštovních známek v hodnotě přesahující 1,5 miliardy korun. Tržby spadly na 40 milionů korun, jedná se o pokles o 11,5 %. Rozhodně největší podíl na tržbách představuje prodej oněch známek, který loni klesl na 33,8 milionu korun, přičemž v předchozím období dosáhl 38,6 milionu korun.
Minulý rok znamenal pro tiskárnu obrovskou krizi. I přes úspory v nákladech se dostala do ztráty téměř tří milionů korun. Z výroční zprávy firmy vyplývá, že se tiskárna ocitla na hranici možností s redukcí výrobních kapacit a s tím souvisejícími náklady. Vzhledem k současné situaci na pracovním trhu muselo dojít i k navýšení platů. V dělnických profesích mzdy stouply o 2-15 %. Tento nárůst měl největší vliv na skupinu s nejnižšími příjmy, která pobírá méně než 15 tisíc korun v hrubém.