
Drahoš má štědré sponzory, Horáček utrácí vlastní miliony a Zeman tají
Volební kampaně prezidentských kandidátů jsou necelého půl roku před volbou v plném proudu. Přesvědčit nás o tom může pohled na hospodaření uchazečů o Hrad, ačkoli stávající prezident Miloš Zeman svůj transparentní účet ještě nemá. Není ale jediný, zákon totiž kandidátům ukládá povinnost takový účet zřídit nejpozději pět dnů od oficiálního vyhlášení termínu voleb. Ten zatím předseda Senátu Milan Štěch nevyhlásil.
Nejpřehlednější je transparentní účet Michala Horáčka, který soukromé dary nepřijímá a celou kampaň si hradí z vlastních peněz. Zatím utratil přes osm milionů korun. Přestože Horáček zpočátku proklamoval, že si bude kampaň organizovat sám, později to označil za předčasné rozhodnutí: „Takhle velká věc se bez pomoci profesionálů dělat nedá. Po několikaměsíční kampani jsem se dostal do bodu, kdy potřebuju vedle sebe mít profesionální komunikační tým zvyklý vést kampaně na celorepublikové úrovni.“ Za služby agentury Ewing PR tak utratil zhruba půl milionu, další peníze šly například na činnost petičních stánků, jejichž provoz v květnu a červnu vyšel Horáčka na přibližně milion korun.
Nejaktivnější účet má akademik Jiří Drahoš, jemuž na něm přistávají statisícové částky. Šesti- a víceciferných darů již dostal kolem čtyřiceti. Ze začátku své kampaně měl přitom Drahoš problém nějaké sponzory vůbec sehnat a výdaje si částečně platil ze svého. To se ale změnilo v červnu, kdy se ho rozhodl podpořit spolumajitel jabloneckého Jablotronu, miliardář Dalibor Dědek. Ten Drahošovi věnoval dva miliony korun a stal se tak jeho nejštědřejším dárcem. Několikasettisícovou částkou podpořili bývalého akademika i majitelé nakladatelství Albatros nebo vnuk Otty Wichterleho, podnikatel Martin Wichterle. Drahoš zatím za kampaň utratil necelých 5 milionů korun.
Dalším z kandidátů, jenž se může pochlubit transparentním účtem je lékař, pedagog a aktivista Marek Hilšer. Na jeho účtu bychom sice milionové částky hledali marně, drobných příspěvků s upřímnými slovy podpory však najdeme nespočet. Největší dar, částku 50 tisíc korun mu shodně darovali spolumajitelé Jablotronu Miroslav Jarolím a Dalibor Dědek.
Méně známý kandidát, podnikatel a politik Otto Chaloupka zatím dostal pouhou tisícikorunu, o moc lépe na tom nejsou ani republikán Miroslav Sládek nebo jeho jmenovec, podnikatel Igor Sládek.
Kandidát ODA Vratislav Kulhánek zřízení transparentního účtu sliboval už v červenci, dosud tak ale neučinil. Výdaje na kampaň mu zatím financuje Občanská demokratické aliance, respektive pokladnička jejího předsedy Pavla Sehnala.