Aktuality

Čerstvé zprávy z Pražského hradu a zámku Lány

Jaké jsou podmínky prezidentské kampaně a jak je jednotliví kandidáti dodržují?

Sbírka zákonů oznámila termín prezidentských voleb. Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí dohlíží na to, jak se současný prezident Miloš Zeman a jeho soupeři v kampani řídí těmito přísnějšími podmínkami, a zda dodržují pravidla.

První podmínkou o ucházení se o post prezidenta je sesbírání 50 tisíc podpisů. To oznámili tři kandidáti zatím, tedy Miloš Zeman, podnikatel Michal Horáček, nebo bývalý šéf Akademie věd Jiří Drahoš. Mezi další adepty patří lékař Marek Hilšer, bývalý šéf Škoda Auto Vratislav Kulhánek, hudebník Petr Hanning nebo herečka Jana Yngland Hrušková. Termín pro podání přihlášek o post hlavy státu je vyhlášen na 7. listopadu 2017. Do 24. listopadu poté ministerstvo vnitra rozhodne o tom, kdo bude připuštěn k volbám.

Kampaň v takovém rozsahu je samozřejmě limitovaná. Celkem mají kandidáti možnost investovat do kampaně až 50 milionů korun. Další podmínkou je zřízení tzv. volebního účtu, který je zpřístupněný veřejnosti. Adepti tak musí učinit do pěti dní od vyhlášení termínu voleb. Dobrou zprávou je fakt, že většina z nich již účet založený má. Navíc Horáček a Kulhavý se svěřili, že již nahlásili své účty dohledovému úřadu. Akademik Drahoš tak chce učinit tento týden. Zato současný prezident Zeman si dává načas, a účet ještě nepředstavil ani veřejnosti.

Zemanovo jméno bylo často skloňováno v předvolební kampani, jelikož se diskutovalo o tom, zda jeho návštěvy po krajích jsou její součástí, z nichž by měl vykazovat bezúplatné plnění v jeho volebních výdajích. Dohledový úřad důrazně prohlásil, že výjimkou jsou oficiální projevy, které pronáší prezident na veřejnosti. Zeman na spekulace reagoval slovy, že původně žádnou kampaň nechtěl, a že do krajů pravidelně jezdí již od roku 2013.

V rámci volební kampaně je umožněno se jí účastnit tzv. třetím osobám. Tyto osoby jsou povinné se registrovat u dohledového úřadu, kde si musí zřídit transparentní účet, ať už propagují kohokoli s jakýmkoli výsledkem. Výdaje určené na kampaň takové osoby nesmí přesáhnout 800 tisíc korun v prvním kole. Pokud dojde na kolo druhé, částka se zvýší na milion korun.