Aktuality

Čerstvé zprávy z Pražského hradu a zámku Lány

„Měli bychom se vzdělávat celý život, “ říká exministr financí Pilný.

Exministr financí Ivan Pilný momentálně pracuje na ministerstvu školství ve funkci zmocněnce. Aktivně bojuje za vzdělávání v oblasti nových technologií. Mrzí jej představa české společnosti a politiků o digitální gramotnosti, které u většiny končí o ovládání počítače. Je přesvědčený, že doba, kdy lidé žijí z toho, co se naučí ve škole, je nenávratně pryč. Tvrdí, že by se lidé měli vzdělávat celý život.

Vláda před čtyřmi lety podpořila Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020. S tímto návrhem přišel ministr školství, který chce zavést digitální technologie do výuky na školách. Nicméně ze zprávy o stavu strategie vyplývá, že nabírá značné zpoždění. Podle Pilného byla ona strategie zřejmě poddimenzovaná a rozložená na různá ministerstva.

Pilný kdysi spolupracoval s radní pro školství v Královéhradeckém kraji Martinou Berdychovou, se kterou založili projekt v rámci zavedení speciální digitální učebny firmy Corinth do asi 60 středních škol. Jejich cílem je mít asi 500 takových učeben po celé zemi. Všechny výdaje uhradí Krajský akční plán, do kterého se musí školy přihlásit. Poté projdou zkoumáním, zatímco učitelé budou patřičně obeznámení s tímto systémem.

Pilný vysvětluje, že digitální gramotnost znamená „umět pracovat s daty, zakládat projekty, hledat odpovědi na otázky, a je na pedagozích, aby se naučili hodinu sestavovat tak, aby při tom mohli využívat digitální technologie. “ Cílem je, aby učitel pouze nepřeříkával obsah, ale pracoval s žáky, třeba online cestou.

Dodává, že správné pochopení digitální infrastruktury spočívá v tom, že se připojí správné školy, a vybaví se technologiemi za podpory učitelů. Je zklamaný z toho, že v dnešní době se učitelé vymlouvají na nefungující technologie. Paradoxní je, že ministerstvo průmyslu a obchodu disponuje částkou 14 miliard korun, které mohlo utratit na zavedení vysokorychlostního internetu, ale místo toho vložilo 50 milionů na tři různé projekty.

Pilný má za to, že změny ve vzdělávacím systému jsou běh na dlouhou trať. Nejraději by se vrátil k modelu odborného školství se základem v duálním systému propojeným s praxí a virtualizací. Navíc na pracovním trhu chybí 230 tisíc pracovníků s technickým zaměřením.

Z práce na ministerstvu školství je nadšený. Líbí se mu i jeho titul digitálního zmocněnce. Uvázal se k vedlejšímu pracovnímu poměru na dvacet hodin týdně, na což jako ministr financí nebyl zvyklý. Osobně se angažuje v tom, aby se v Česku zvýšilo povědomí o digitálním vzdělávání s důrazem na dynamický vývoj. Kromě toho se zajímá o činnost mozku, digitální ekonomiku. Do vysoké politiky se ale nechystá. Jednou mu pozice ministra stačila.