Aktuality

Čerstvé zprávy z Pražského hradu a zámku Lány

Pošta spustila prodej známek s prezidentem Pavlem, aršík s deseti stojí 230 korun

Česká pošta dnes na svých pobočkách a e-shopu spustila prodej nové známky s portrétem prezidenta Petra Pavla. Cena desetiznámkového aršíku je 230 korun a prodávat se bude pouze jako celek. Autorem výtvarného návrhu je Petr Štěpán. Celý aršík obsahuje deset známek s nominální hodnotou zastoupenou písmenem B, každou s portrétem prezidenta České republiky, ale s pozadím v jiné barvě.

Květolipová, Spodně kvašená, Českomotorková, Cibuláková, Babičkově malinovková, Letněbouřková rozmarná, Hřibově pravá, Vontská špendlíková, Poskalinová nebo Šumněborová. Takové jsou názvy barev na poštovních samolepících známkách s prezidentem Pavlem. Každá z nich se váže k nějakému místu, události nebo věci, které souvisí s českou kulturou a historií. Inspirací byly například česká hymna, literární díla nebo tradiční řemesla.

Sběratelský potenciál ale podle odborníků nová emise nemá – a to především kvůli jejímu množství. Hodnota by do budoucna mohla narůst u výtisků s barevnostní nebo jinou tiskovou chybou. „Náklad aršíků je 100 000 kusů, známky jsou samolepící a v případě zájmu je možný jejich dotisk. Ten v současné době není aktuálně v plánu,“ uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Prezident Pavel původně na známkách být nechtěl, na naléhání nejen filatelistů ale svůj postoj nakonec přehodnotil. „Osobně v tom nevidím prioritu a nejsem ani příznivcem toho, aby byl můj obličej na každém rohu, ale pokud bude velká poptávka ze strany veřejnosti, tak se můžeme bavit například o nějaké sběratelské sérii,“ řekl těsně po svém zvolení Pavel.

Prezident známku, kterou vydá Česká pošta, mít podle zákona nemusí, jedná se tedy o jakousi tradici. První známku měl Tomáš Garrigue Masaryk, poslední vyšla s prezidentem Milošem Zemanem. Jediný, kdo ji neměl v době úřadování, byl Emil Hácha.