
Přestože si Miloš Zeman stojí za tím, že nevede volební kampaň, tento týden obdržel finanční dar 2 miliony korun
Současný prezident ČR Miloš Zeman opakovaně prohlásil, že nehodlá vést volební kampaň za své znovuzvolení v prezidentských volbách v příštím roce. Jeho kandidaturu nicméně podporují billboardy podél českých silnic a letáky v poštovních schránkách. Navíc tento čtvrtek obdržel první významnější finanční příspěvek na kampaň. Na jeho transparentním volebním účtu přibyly dva miliony korun, které mu poslala firma DAKO-CZ, patřící do holdingu Czechoslovak Group. Celkem tak Zeman disponuje částkou 2,5 milionu korun. Nejčastějším příspěvkem jsou haléře, které mu na účet posílají odpůrci jeho osoby. Naopak fanoušci posílají vyšší částky než haléře, ale v porovnání se 2 miliony se jedná o zanedbatelné sumy.
Majitelem firmy DAKO-CZ je zbrojař Jaroslav Strnad a slovenský podnikatel s ruskými kořeny Alexej Beljajev. Zemanova kampaň není jejich prvním sponzorským příspěvekem. Již v minulosti firma přispěla Straně práv občanů (SPO) částkou jeden milion korun. Stranu založil právě Zeman, který se v roce 2015 zúčastnil otevření nové montážní a expediční haly firmy DAKO-CZ.
Strnad vlastní rovněž většinu automobilky Tatra nebo podnik Excalibur Army nabízející vojenskou techniku. Je zřejmé, že se Zeman se Strnadem navzájem podporují. Hlava státu několikrát propagovala české zbrojaře a export jejich výrobků. Strnad a jeho firmy zastávají na zbrojařském trhu významné místo, mimo jiné dodávají mnoho výrobků české armádě.
Tiskový mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček na otázku, zda prezident dar přijme odpověděl, že se „podobnými záležitostmi nezabývá“. Co se týče billboardů, Ovčáček připustil, že byly rozmístěny s vědomím samotného Zemana. Náklady s tím spojené zaplatil spolek Sdružení přátel Miloše Zemana. Tuto reklamu je podle zákona nutné zahrnout do oficiálního vyúčtování kampaně, byť Zeman tvrdí, že žádnou kampaň on osobně nevede a nepovede. V rámci financování kampaně se řešilo i jeho časté cestování do krajů.
Nejvíce peněz ze všech prezidentských kandidátů dosud získal bývalý šéf Akademie věd Jiří Drahoš, a to 32 milionů korun, z čehož už stihl utratit 20 milionů. Největší výdaje prokázal podnikatel Michal Horáček, který si veškeré náklady kampaně hradí z vlastních zdrojů. Utratil necelých 23 milionů korun, přičemž si na účet poslal 26 milionů. Ostatní kandidáti mají příjmy i výdaje výrazně nižší.
Bývalý premiér Mirek Topolánek obdržel 7, 6 milionu korun, použil 2,7. Ve čtvrtek dostal milion korun od podnikatele z Olomouce Richarda Benýška, o kterém se říká, že úzce spolupracuje s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem.
Bývalý šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek dostal asi 6 milionů korun od podnikatele Pavla Sehnala, a skoro celou částku již vložil do své kampaně. Bývalý diplomat Pavel Fischer zase získal přes 5 milionů, z čehož na výdaje padlo asi 4,7. Lékař Marek Hilšer se pohybuje ve statisících, stejně jako prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek, který disponuje částkou 330 tisíc korun, což je asi o sto tisíc méně než Hilšer. Lídr Rozumných Petr Hannig vybral 3 700 korun.