
Transparentní účty: Drahoš sbírá miliony, Zeman urážky
V pondělí vypršel poslední termín, dokdy si prezidentští kandidáti měli zřídit transparentní účty. Kdo takový účet s veřejně přístupným pohybem příjmů a výdajů mít nebude, tomu hrozí od Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran pokuta. Její výše se pohybuje v rozmezí od 30 tisíc až do půl milionu korun.
Jako první si takový účet už vloni zřídil Michal Horáček. Letos v květnu navíc pro jistotu založil u ČSOB i transparentní účet spolku „Máme na víc“, kde jsou zaznamenány všechny výdaje v jeho kampani. Na účet smí přispívat jen on sám, zatím tam vložil šest milionů korun, na starší účet pak 8,5 milionu. „Transparentní účet mám již od chvíle, kdy jsem oznámil kandidaturu, konkrétně od 3. listopadu loňského roku. Je známo, že si celou kampaň platím sám. Přišlo mi fér, aby bylo zřejmé i to, za co a komu konkrétně platím. Proto se vyhlášením oficiální kampaně nic zásadního nezměnilo.“
Jiří Drahoš na svém transparentním účtu u Komerční banky k dnešnímu dni disponuje více než deseti miliony korun, celkově už na účtu „přistálo“ přes 16 milionů. Všechny prostředky Drahoš získal od dobrovolných dárců. Mezi ty štědré patří Daniel Dědek s darem dva miliony, nebo podnikatelé Libor Winkler a Martin Wichterle, každý s příspěvkem půl milionu. Dle neoficiálních informací plánuje Drahoše podpořit maximální možnou částkou (tři miliony) i další významný český byznysmen, zakladatel a majitel holdingu Centropol Aleš Graf. Mluvčí Drahošova volebního týmu Lenka Pastorčáková tuto informaci nepotvrdila, jak jednání dopadla se tak nejspíš brzy dozvíme z Drahošova účtu.
Transparentní účet u Fio banky si do stanoveného termínu stihl založit i obhajující prezident Miloš Zeman. Za pár dní se na něm nashromáždilo přes čtvrt milionu korun. Účet je však zahlcený vklady ve výši jednoho haléře nebo několika korun, ke kterým je ve zprávě pro příjemce vždy připojena peprná urážka hlavy státu, nebo jiný hanlivý či nenávistný vzkaz Miloši Zemanovi. Někteří jedinci kreativně využili tento veřejný mediální prostor i jako inzerci nebo bazar.
Ostatní kandidáti na tom s financováním kampaně tak slavně nejsou. Vratislavu Kulhánkovi přispěl 2,5 miliony korun jen předseda ODA Pavel Sehnal a kromě dvou haléřů už nikdo jiný. Marek Hilšer nasbíral kolem 207 tisíc korun, zůstatek Otto Chaloupky činí 1100 korun, Petr Hannig má na svém účtu jen šest stovek.