Aktuality

Čerstvé zprávy z Pražského hradu a zámku Lány

Zeman do Lán svolal tým dopravních expertů, řešili dálnice, mýto a kanál Dunaj-Odra-Labe

Prezident Miloš Zeman sice často pracuje namísto Hradu z klidného lánského zámku, zato však pracuje i o nedělích. Včera se v Lánech konala porada jeho expertního týmu, zúčastnil se i ministr dopravy Dan Ťok. Diskuse se vedla o problematice mýta, o výstavbě dálnic a také o projektu vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe.

První věc, kterou Zemanův tým řešil je otázka výběru provozovatele českého mýtného systému. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v květnu zrušil, byť zatím nepravomocně, současný tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019. Ministerstvo dopravy v tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. Soutěže se účastnily ještě současný provozovatel Kapsch, německá firma T-Systems a maďarský National Toll Payment Services. Ministerstvo dopravy se tak nyní potýká s problémem, kdo bude mýto vybírat, neboť firmě Kapsch končí smlouva již za necelé dva roky.

Zemana také zajímalo, jak postupuje výstavba páteřní silniční sítě, kterou se často a rád chlubí předseda vlády Andrej Babiš společně se svým ministrem Danem Ťokem (ANO). Podle informací, které zástupci hnutí ANO na tiskové konferenci prezentovali, je v současné době v Česku ve výstavbě téměř 200 kilometrů nových silnic a výstavba dalších 150 je administrativně připravena. Některé důležité úseky jsou ale stále blokovány kvůli protestům a námitkám ekologů. Experti se shodli, že by bylo vhodné změnou zákona osekat práva ekologických aktivistů ve stavebním řízení.

Dalším tématem schůze expertů byl Zemanův dlouhodobý „sen“ – koridor pro říční dopravu Dunaj – Odra – Labe. Projektem se české vlády zabývají už do 90. let a prezident Zeman je jeho velkým propagátorem. Toto obrovské vodní dílo by mělo propojit trojici evropských řek s cílem umožnit plavbu nákladních lodí z Dunaje do Baltského a Severního moře. Ambiciózní plán by vyžadoval spolupráci minimálně tří států a investice v odhadované výši 600 miliard korun.